Språk - Dialekt

Jag förstår verkligen mig inte på folk som tycker att skånska är fult.  Jag är iofs. själv skånsk och är kanske blind för det ni anser vara fult med vår dialekt. Jag älskar språk och dialekter, hur vissa människor har ett eget sätt att säga vissa ord på eller oftast en tendens att säga fel och höra fel.

Dessa saker gör oss på ett sett unika, får oss att sticka ut från mängden och att minnas.

Jag kan ärligt säga att jag är extremt dålig på att prata rätt och höra vad folk säger.

Frågar någon mig; "Vill du ha kaffe?" kan jag tex. säga tillbaka "va? vadå - Du bist ein gaffel?" och skratta åt att jag hört så fel. Min omgivning brukar uppskatta detta och tycka att det är lika roligt varje gång jag hört fel.

Därför stör jag mig något enormt på folk som "HATAR" eller ogillar andra människor pga. dialekter.
Det är ju så sjukt kul!

Sen finns det så många olika typer av skånska att det är helt sjukt, men alla har sin charm och är roliga att försöka härma. Precis som det säkert finns olika typer av alla dialekter bara det att jag inte kan höra skillnaderna på samma sätt eftersom jag är döv för deras olikheter!

Jag hoppas att fler tycker som jag. Livet blir roligare så. Måste allt vara så seriöst och strikt när man kan hitta på sitt eget sätt att vara och prata!

Jaw vill ente prawta på nått annet sätt äun mitt eget!

PUNKT!

Kommentarer
Postat av: Victor

Det skapar ju lite personlighet hos folk :)

2010-02-09 @ 10:50:54
URL: http://vipee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0